Muggen, ratten en kerkdiensten - Reisverslag uit Honiara, Solomon Eilanden van Andrea Assem - WaarBenJij.nu Muggen, ratten en kerkdiensten - Reisverslag uit Honiara, Solomon Eilanden van Andrea Assem - WaarBenJij.nu

Muggen, ratten en kerkdiensten

Door: andreavandenassem

Blijf op de hoogte en volg Andrea

30 Januari 2012 | Solomon Eilanden, Honiara

Het verblijf op de YWAM-base is een DIKKE meevaller! Het is hier namelijk een stuk schoner dan in de kerk, en dus geen kakkerlakken hier. Wel sneakt er elke nacht een rat onze kamer in… En daarnaast stikt het hier van de muggen, maar gelukkig hebben we allemaal een muggennet om ons matrasje. En inmiddels hebben we ook elektriciteit, maar alleen ’s avonds.
En het is een mooie ervaring om midden in de natuur te wonen, samen met de gemeenschap hier. Soms komen er kinderen naar onze base om met ons te spelen en ze brengen ons vruchten.
We merken dat de mensen het leuk vinden dat we hier zijn, want tot nu toe zijn we elke dag wel naar een kerk gegaan. Ze weten dat we hier zijn en nodigen ons uit om een dienst te komen doen met ze. Dus elke dag beginnen we met gebed voor de kerk waar we die dag naartoe gaan, en bereiden we de dienst voor. En dan ’s avonds doen we de dienst en achteraf socializen we met de mensen. Dat is hier trouwens makkelijker dan in Tahiti, want hier spreken ze (gebroken) Engels. Maar aan de andere kant zijn ze behoorlijk verlegen en terughoudend, dus we moeten echt hun vertrouwen winnen. En ze zijn niet gewend aan blanken.

Dus dat is een beetje wat we hier doen. Daarnaast is er het plan om naar Maleata te gaan, dat is het meest bevolkte eiland van Solomon Islands, en daar komen onze teamleden vandaan. Veel mensen in de stad komen ook oorspronkelijk daar vandaan. We hopen heel erg dat we daar ook nog één of twee weken kunnen verblijven, maar gezien we alleen geld hebben voor voedsel, kunnen we de bootreis niet betalen. Dus hier zijn we ook voor aan het bidden.
Daarnaast is één van onze teamleden ziek geworden: hij heeft malaria… Gelukkig is hij al beter aan het worden.

Eigenlijk zien we dat heel veel gebeuren in onze outreach, ook in Tahiti: elke dag ervaren we heel veel zegeningen en mooie dingen, maar tegelijkertijd worden we ook veel blootgesteld aan minder leuke dingen. Maar we zien elke keer dat het goed komt, en dat we er alleen maar sterker door worden!

Komende week zijn we nog steeds hier op de base, en daarna zien we weer verder. We willen dus graag naar Maleata, maar weten niet of dat mogelijk is. Een andere mogelijkheid is om twee weken bij een andere gemeenschap te verblijven, want de pastor daar heeft ons uitgenodigd. Ik houd jullie op de hoogte over ons volgende plan!

PS Halleluja!! Ik heb eindelijk m’n toilettas terug!