Mini-DTS en kerst in Tahiti! - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Andrea Assem - WaarBenJij.nu Mini-DTS en kerst in Tahiti! - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Andrea Assem - WaarBenJij.nu

Mini-DTS en kerst in Tahiti!

Door: andreavandenassem

Blijf op de hoogte en volg Andrea

26 December 2011 | Frans Polynesië, Papeete

Great, dacht ik ons regenachtige kikkerlandje verruild te hebben voor een super tropisch oord, blijkt het hier het regenseizoen te zijn… De eerste anderhalve week was het echt prachtig mooi en heet weer, maar nu stormt het continue en regent het pijpenstelen!

Desalniettemin is het hier geweldig! Deze week stond in het teken van de mini-DTS en kerst en beiden waren geweldig!

De mini-DTS was heel tof. Het vond plaats in de kerk en we overnachtten in het huis naast de kerk. Sommigen van de jongeren sliepen ook bij ons, omdat ze te ver woonden om elke dag terug te komen. Dus het was een soort kamp, heel gezellig.
Elke dag hadden we twee thema’s die we bespraken en ook een opdracht om het toe te passen. De tweede dag was het thema waar ik les over heb gegeven: ‘Hearing Gods voice’. En daarna gingen we uiteen in groepjes van 6 en hebben we voor elkaar gebeden en naar Gods stem geluisterd. Het was zo cool! Mijn groepje was heel enthousiast en ze waren allemaal zo gemotiveerd om meer van God te horen. Uiteindelijk zijn we een uur langer door gegaan en toen waren we zelfs nog niet klaar. Ik zelf was ook heel enthousiast! Die hele week herinnerde me eraan dat dit echt één van m’n passies is: anderen bemoedigen en enthousiast maken voor God. Zien waar mensen nog worstelen en hun daarbij helpen of meer uit hun schulp te laten komen. Het is zo tof om te zien dat de jongeren enthousiast zijn. Veel van hen stelden vragen of kwamen voor gebed of om iets met ons te delen. Het is zo mooi wanneer je ziet dat anderen je vertrouwen en dat je een band aan het opbouwen bent. En het was ook voor mij heel gezellig om de hele tijd met ze op te trekken.
Opvallend is dat ze allemaal gruwelijk muzikaal zijn! Ik vertelde een paar jongens dat ik in mijn kerk aanbiddingsleider ben, en ze waren heel enthousiast. Maar drie seconden later zag ik hen zelf muziek maken, en ze zijn 1000 keer beter dan ik! En ze spelen alles! Heel vaak tijdens een dienst wisselen ze van instrument, en dan blijkt dat ze niet alleen kunnen gitaarspelen, maar ook kunnen drummen ofzo. Heel cool. En ze willen ook continue muziek maken. De tweede avond vroegen ze me om wat te zingen, en toen ging een andere jongen gelijk een gitaar halen en de rest begon te beatboxen of tweede en derde stem te zingen. Dus de hele avond hebben we muziek gemaakt, zo tof!

Ook deze week werd weer duidelijk hoe lief de mensen in Tahiti zijn! We sliepen dus in het huis naast de kerk, en daar woont een heel gezin. En twee van de dochters wonen daar ook met hun echtgenoot (kunnen wij ons echt niet voorstellen, maar hier is dat kennelijk best normaal). Hoe vol het al in het huis is met hun eigen gezin, ze lieten er dus wel 18 extra mensen slapen. En je zag dat ze echt van onze aanwezigheid genoten. Op een gegeven moment merkten we dat ze zelfs cadeaus voor ons aan het maken waren! En de laatste dag van mini-DTS gaven ze ons allemaal een vet mooi versierde mok, en voor iedereen hadden ze een ketting met echte Tahitiaanse parels!! Die zijn vet veel waard! In Tahiti heeft iedereen wel iets met Tahitiaanse parels (zwarte parels), dus het is heel tof dat wij dat nu ook hebben. Ons hele team (we zijn met 9) kreeg een ketting met 3 of 4 parels, dus in totaal moet het echt een fortuin gekost hebben, dus dat is zo lief van ze!

Donderdag was het afgelopen en dat hebben we afgesloten met een soort barbecue (een echte barbecue was het niet echt, gezien het as usual mega hard regende). En dat was ook weer super gezellig! Sommige ouders van de studenten waren er ook.
Omdat het laat was afgelopen, bleven we daar weer slapen, en de studenten bleven ook nog een nachtje. En die dag erna was ook super tof! Die avond zouden we een soort pre-kerst viering hebben in de kerk, waar families en leden stukjes konden opvoeren. Dus Alain (onze leider in Tahiti, waar we normaal gesproken ook wonen) liep ons te pushen om ook allerlei dingen op te voeren. Dus de hele dag hebben we dansen geoefend en de kerk versierd. Het was super leuk! Drie seconden voordat het begon vroeg Nony of ik ook ‘Holy night’ wilde zingen. Haha, dus ik streste ‘m even flink, gezien dat nummer niet heel makkelijk is.
Maar uiteindelijk was het zo’n toffe avond! ‘Holy night’ ging goed, en we deden ook ‘Sheckles’ (mijn team uit Sydney had dat nummer al vaker opgevoerd, maar nu deden we het met de jongens, en toen klonk het nog cooler). Daarnaast heb ik twee Tahitiaanse dansen opgevoerd (ik kon er niks van, maar gelukkig was het niet heel moeilijk) en ook een Hawaiaanse dans. De hele avond was super vrolijk en gezellig. Je kon zien dat iedereen er werk van had gemaakt en het naar z’n zin had.
Na de dienst hadden we een lopend buffet, en hebben we lekker gesocialized met iedereen. Helaas moesten we daarna afscheid nemen van veel jongeren, omdat we hun waarschijnlijk niet meer zien. Ze waren zo lief! Je kon echt merken dat we aan elkaar gehecht waren geraakt en ze waren ook half gedeprimeerd dat ze weg moesten. Maar sommigen komen ons uitzwaaien op het vliegveld over drie weken als we vertrekken. Het team uit Hawaii gaat hen waarschijnlijk nog wel zien, nadat wij weg zijn…

Dus ondanks dat ik hier elke dag voor 5 uur al wakker werd gekrijst door hanen en honden, ik alleen met koud water kon douchen, en me bejaard voelde als ik al om 21.00 uur in bed lag, heb ik zo’n goede tijd gehad!! Mini-DTS was geweldig.

Kerst

Gisteren hebben we kerstavond gevierd! Hier is dat het belangrijkste feest, dus het werd groots gevierd. ’s Ochtends konden we ‘uitslapen’ (yeah right, we stonden al om 8 uur op…) en de hele dag hebben we kerstavond voorbereid. De mannen gingen de berg op om allerlei kerstversieringen te halen (palmtakken, bloemen, enz.) en wij maakten het huis schoon en bereidden het eten voor.
We waren met 25 mensen denk ik. Hier vieren ze kerst met allerlei vrienden en familie enzo, dus er waren ook mensen van de kerk die we kenden. We hebben super lekker gegeten: vlees, schelpdieren, en super veel taart! En nog veel meer natuurlijk, maar ik heb vooral taart lopen kanen.
Tussendoor voerden mensen ook dingen op, liedjes en dansen enzo. Ze doen dat heel erg uit de losse pols, dus ze vroegen me ook weer ‘O holy night’ te zingen, maar er was niemand om gitaar te spelen (gelukkig), dus ik hoefde het uiteindelijk niet te doen. Maar we hebben wel allerlei andere nummers opgevoerd en een aantal dansen. Het was dus heel gezellig!
En om twaalf uur was het officieel kerst, en toen werd ons team naar binnen geroepen en kregen we allemaal een cadeautje! De jongens kregen chocola en wij kregen allemaal een fles super lekkere Tahitiaanse body lotion. Ik had gedacht dat ze het uitpakken van de cadeaus heel grootst zouden vieren, maar de ouders waren er niet eens bij toen we het uitpakten. En verder hadden ze geen cadeaus voor elkaar, maar wel heel veel voor hun dochtertje van vijf, dus die liep als een malle al haar cadeaus in drie seconden uit te pakken haha.

Vandaag is het eerste kerstdag, en we zijn naar de kerk geweest. Maar omdat ze hier veel meer aandacht aan kerstnacht besteden en de periode voor kerst, was de dienst niet heel bijzonder. De lunch was wel weer uitgebreid en de rest van de dag zijn we vooral aan het relaxen (en eindelijk internet aan het gebruiken, gezien de stroom voor een week is uitgevallen).
Ik denk dat we vanavond ook weer uitgebreid gaan eten en misschien nog een soort viering hier in het huis hebben, maar ik heb (as usual) geen idee wat er gaat gebeuren. Dus ik laat me gewoon weer verrassen!

  • 26 December 2011 - 13:01

    Moira:

    Tof om te lezen:) Maakt me enthousiast om ook te gaan!! Blessings voor de komende tijd, dat je maar veel enorm toffe outreach momenten mag meemaken.
    Isa 52:7
    You are doing amazing work!:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Polynesië, Papeete

Andrea

Via deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op Lesbos

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 23521

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 03 Oktober 2014

School of Acting for the Screen (SAS)

13 September 2011 - 07 Maart 2012

Performing Arts DTS

Landen bezocht: