Oriëntatieweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Assem - WaarBenJij.nu Oriëntatieweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andrea Assem - WaarBenJij.nu

Oriëntatieweek

Door: andreavandenassem

Blijf op de hoogte en volg Andrea

27 September 2011 | Australië, Sydney

Deze week stond in het teken van oriëntatie. We hebben een inleiding gekregen over Youth with a Mission, over onze eigen school (Island Breeze Sydney), de gang van zaken hier, enz.
Het blijkt dat de DTS een bomvol schema heeft! We zullen wekelijks evangeliseren, er is een jeugdprogramma elke zaterdag, en ook is er een ontbijtprogramma elke vrijdag, veel lessen en workshops en daarnaast nog huiswerk en schoonmaken. Maar nu heb ik in ieder geval een beter beeld van wat er komende maanden gaat gebeuren.

Daarnaast hebben we ook onze eerste lesweek gehad. Dit liep parallel aan onze oriëntatieweek. Samen met de andere DTS klas die in juli is begonnen, hadden we deze week les over de Heilige Geest. Het was super intens! Er zijn hele mooie dingen gebeurd, ik heb nieuwe inzichten gekregen en er is veel met mij gebeurd. Als ik weer thuis ben, zal ik meer op detail ingaan, want het is moeilijk te omschrijven.
Sinds deze week zit ik veel beter in m’n vel: ik voel me vrijer en meer op m’n gemak hier. Ik heb eindelijk het idee dat ik er goed aan heb gedaan om hier te komen. Ik heb nu al veel geleerd en ik kan het heel goed vinden met alle mensen hier. Het is hier een stuk relaxter dan ik dacht. De mensen zijn losser dan ik verwacht had en we hebben veel lol met elkaar. Hoewel ik soms nog wel moeite heb met me aanpassen. Het is hier niet ‘gepast’ om als jongen en meisje veel één op één dingen te doen, terwijl ik dat thuis wel gewend ben. En daarnaast kan je niet zomaar in je eentje het huis uit, er moet altijd iemand met je mee. En ze verwachten dat je op tijd naar bed gaat, terwijl ik juist een avondmens ben. Dit zijn allemaal ‘regels’ die ze met alle goede bedoelingen hebben opgesteld. Ze zijn er voor onze eigen bescherming, maar ik kan er nu nog moeilijk aan wennen. Maar dat komt vanzelf wel.

Vorige week zijn we naar Hillsong Church geweest! Er zijn hier 3 Hillsong Churches, maar wij waren naar de grootste geweest. Ik denk dat we de andere twee ook nog gaan bezoeken. Het was heel bizar om op te plek te zijn waarvan je triljoen cd’s thuis hebt.
De kerk is een groot gebouw, en als je binnenkomt, zie je gelijk de plek waar de kinderen hun programma hebben, en er is een winkel waar je cd’s en andere spulletjes kunt kopen. De ruimte waar de diensten worden gehouden, is een soort mini arena. Er is een groot podium en daaromheen zijn stoelen op een soort tribune. Tijdens de aanbidding gingen alle jongeren naar voren om bij het podium te staan. Dus wij stonden daar ook lekker mee te doen. ’t Was wel even wennen, want het is zo niet-Nederlands om een zangdienst als een soort show op te voeren. Het leek net alsof ik bij een concert stond. Maar het was wel heel tof! De preek was ook heel goed.

De dag erna zijn we met onze klas naar The Featherdale Wildlife Park geweest: een park waar allerlei typisch Australische dieren te vinden zijn. Ik heb dus lekker kunnen knuffelen met koalaberen, kangoeroes en rare vogels. Ik hoop ze echter ook nog in het echt tegen te komen hier.

Gisteren ben ik met twee meiden uit m’n klas met de trein naar het centrum van Sydney gereisd. Dat was 40 minuten reizen. Het is zo bizar dat in Nederland je in 40 minuten van Houten naar Amsterdam kunt reizen. En hier zit ik al in Sydney, maar om de echt coole dingen te zien, moet ik dus alsnog ver reizen.
De stad is heel mooi! We hadden niet veel tijd, maar we hebben lekker rondgelopen en wat bekende dingen gezien, zoals The Opera House, Sydney Harbour Bridge en Darling Harbour. De stad is zo groot, dat het heel overweldigend is. Ik wil alles zien, en alles tegelijkertijd! Maar gelukkig ben ik hier nog 10 weken, dus in die tijd zal ik nog veel dingen goed gaan bekijken.

Zoals ik eerder al vertelde, bestaat m’n klas uit 4 meiden. Maar we krijgen meer studenten! Er komen 6 jongens van de Solomon Islanden. Het is een christelijke band en ze hebben besloten samen een performing arts DTS te doen. Dus over een week komen ze ons versterken!
Daarnaast komt er ook nog een klas van een andere DTS base bij ons wonen. Ze zullen ook worden toegevoegd bij onze klas. Ik snap eigenlijk niet waarom ze hier komen, maar hoe dan ook: het is leuk dat ze erbij komen! Dus uiteindelijk zitten we in een klas van 15 mensen. En er zouden sowieso misschien nog 2 jongens bij komen. Het wordt dus lekker vol!
Onze klasleiders zijn Coco en Jordan, twee meiden. Het zijn hele lieve meiden en inmiddels hebben we ze al erg goed leren kennen. Daarnaast hebben we ook een mannelijke klasleider, Tim, die we nog niet ontmoet hebben. Hij is op dit moment in het buitenland, maar zal over een paar dagen weer terugkomen.

Komende week zullen we nóg meer nieuwe mensen ontmoeten. Er wordt hier namelijk een conferentie gehouden: Nations to nations. Ik heb geen idee wat het inhoudt en wat we gaan doen (eigenlijk komt het erop neer dat ik 9 van de 10 keer niet weet wat we gaan doen en wie er komen, maar anyway: I go with the flow. Dat moet wel, want ik wordt omringt door über relaxte Aussies). Iedereen die geïnteresseerd is in de conferentie kan eraan meedoen en zal hier verblijven.

Ik ben erg benieuwd naar komende week. Afgelopen week was in ieder geval geweldig!

  • 27 September 2011 - 10:12

    Bas:

    Ha Dreetje, lekker genieten daar dus? Echt top om te horen dat je lekker met de flow gaat daar. En dat je levens veranderende ervaringen meemaakt. Hier in Nederland zullen we beginnen met het schrijven van een "how to get back from a 6 month jet-lag" course. We sluiten je waarschijnlijk gewoon een weekend lang op met mij, Joel, Siewerd, Lieke H en Gab. :p Leuke foto's, btw. Dikke knuffel, kus op je hoofd.

  • 29 September 2011 - 12:07

    Zuslief Daan:

    Hee koalabeertje, ben je al in je buik getrapt door een kangaroe? hahah, echt iets voor jou toch?
    Wat superleuk dat je zoveel meemaakt daar, zoveel ziet en natuurlijk; dat je al in de Hillsongchurch geweest bent! I'm so jealous....ik krijs gewoon elke ochtend keihard mee met de dvd, dat geeft een beetje het gevoel dat ik er ook bij ben, snik...
    geniet maar lekker, en wat het weer betreft; we hoeven nog even niet jaloers op je te zijn want we zitten hier inmiddels al een week in heerlijke zomerse temperaturen te chillen, haha, dus je kunt nog even niet stoer doen dat het ' bij jou altijd lenteweer is' , hihi.
    Lieve zus, ik mis je, mijn verjaardag was uiteraard niet hetzelfde zonder jou (en ook steef), dus zorg als de bliksem dat je die 6 maanden volmaakt en kom dan snel weer terug, okee?!
    Liefs van Daanbanaan

  • 03 Oktober 2011 - 08:22

    .JW&FLA Van Petegem:

    Dag Andrea, we waren niet op de hoogte van jouw vertrek. We wensen je een ware DST toe.
    We zullen je berichten volgen.
    We bidden ook voor jou.
    Efez.2:19vv
    Hartelijke groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Andrea

Via deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op Lesbos

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 23526

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 03 Oktober 2014

School of Acting for the Screen (SAS)

13 September 2011 - 07 Maart 2012

Performing Arts DTS

Landen bezocht: